Hoe actief is de doelgroep al?

Hoe actief is de doelgroep al?

Belangrijk bij aanvang van een project (en uiteraard ook tijdens het project) is om te bepalen wat er al aan participatie, kansen, talenten en vaardigheden aanwezig is bij de doelgroep wat kan worden ingezet en worden uitgebouwd.

De rolverdeling tussen professionals en de doelgroep is geen statisch feit: dit kan per situatie anders zijn, gedurende het project groeien en kan in elk proces verschillen.

Of iemand actief is in de buurt of tijdens een project is afhankelijk van verschillende aspecten: zijn zij gemotiveerd om deel te nemen? Krijgen zij voldoende kansen en mogelijkheden? Beschikken zij over de juiste kennis en middelen?

Een handig meetinstrument om te bepalen hoe actief de doelgroep is op verschillende aspecten is het CLEAR model. Toelichting op dit moment vind je onderaan dit artikel.

Hoe meet je dit?

Belangrijk is dat je de doelgroep goed leert kennen. Dit gebeurt door veel in de buurt van de doelgroep te zijn en veel met hen te praten. Ook praten met instanties en organisaties in de buurt draagt bij aan een completer beeld. Nog belangrijker is om met hen aan de slag te gaan. Door samen bezig te zijn, ervaar je wat er speelt hoe onderlinge verhoudingen zijn en waar de (verborgen) talenten zitten. Verschillende activiteiten en oefeningen kunnen hierbij bruikbaar zijn.

Hoe herken je actieve deelnemers?

Actieve deelnemers zijn te herkennen aan verschillende eigenschappen, kwaliteiten en vaardigheden, onder dit artikel vind je een link naar verschillende voorbeelden van kartrekkers.

Reacties
Doe mee aan de discussie! Login of registreer om reacties te kunnen plaatsen.