Framing: het gedeelde verhaal

Veel initiatieven zijn in eerst instantie handelingsgerichte initiatieven, die gericht zij op concrete projecten en tastbare doelen. Maar om mensen gefocust en betrokken ‘op gang te helpen’ wil het wel eens helpen als er een gedeeld verhaal ontstaat: een verhaal dat uitlegt wat er aan de hand is met de buurt, ‘waar het naartoe moet’ en waarom het initiatief er toe doet (Van de Wijdeven, 2012).

Het scherp verwoorden – en eventueel framen – van wat er aan de hand is en waarom het zo belangrijk is om ergens de schouders onder te zetten, wil dan nog wel eens helpen (Hendriks & Tops, 2002). Zo een verhaal geeft betekenis en identiteit aan het initiatief en aan de activiteiten van de participanten en maakt het tegelijkertijd makkelijker voor betrokkenen om anderen te betrekken bij het initiatief of bij de buurt.

Specht (2012) onderstreept ook het belang van ‘communicatieve ruimten’ bij burgerbewegingen, waar een ‘goed gesprek’ kan ontstaan om het gedeelde probleem te verkennen. Bij het organiseren van dergelijk communicatieve ruimten dient oog te zijn voor allerlei zaken om op een goede wijze aan te sluiten bij bewoners zoals een goede locatie, tijdstip, een hapje en een drankje.

Reacties
Doe mee aan de discussie! Login of registreer om reacties te kunnen plaatsen.