Het dossier 3.0

jeugdzorg en kunst ontmoeten elkaar

Bijvoorbeeld kinderen die door omstandigheden tijdelijk niet thuis kunnen wonen en daarom in een pleeggezin of jeugdzorginstelling verblijven. Juist zij verdienen volgens De Cultuurkantine een kans om hun talenten te ontdekken en te (leren) benutten. Zodat ze op die manier kunnen laten wie ze zijn en waar ze van dromen.

Kind-in-residence

Vijftig kinderen uit de jeugdzorg zijn maanden lang hard aan de slag in de ateliers van evenzoveel professionele kunstenaars. Met en in allerlei verschillende kunstvormen vertellen de kinderen hun verhaal. Zij zijn de makers. Hun verhaal is leidend in het maakproces. De vijftig betrokken kunstenaars zijn vooral coachend aanwezig. Zij stellen hun kennis, hun kunde en hun atelier beschikbaar om tot het uiteindelijke kunstwerk te komen. Het is voor deze kinderen vooral belangrijk dat ze onvoorwaardelijke aandacht krijgen, dat ze hun talenten ontdekken en erop gaan vertrouwen, en dat ze (weer) anders leren kijken naar dingen.

Deelnemende kunstenaars zijn onder andere Marianne van Heeswijk, Jeroen de Leijer, Sjoerd van den Boom, Judith Rosema en Sylvia Thijssen. Zij zijn door samenwerkingspartner BKKC behalve op hun professionaliteit ook geselecteerd op hun maatschappelijke betrokkenheid bij de doelgroep.

Expositie 50 werken

Schilderijen, foto’s, collages, striptekeningen en sculpturen; het resultaat van deze bijzondere samenwerkingen mag gezien worden! De vijftig kunstwerken die de kinderen samen met 'hun' kunstenaars hebben gemaakt, komen bij elkaar in een expositie in het Noordbrabants Museum in Den Bosch.

Het Dossier 3.0 is een vervolg op twee eerdere projecten, waarbij respectievelijk tien en twintig kinderen uit de jeugdzorg betrokken waren. De financiering voor dit project is deels gerealiseerd met crowdfunding via voordekunst.nl.

Reacties
Doe mee aan de discussie! Login of registreer om reacties te kunnen plaatsen.

Over dit project

Looptijd: 
01 mei 2013 tot 01 mei 2014
Locatie: 
Breda

Verwant

Trefwoorden: 
kinderen